11.04.2022
OSTRAVA, 11. 4. 2022 – Čtvrtina všech míst veřejného osvětlení v Ostravě už je vybavena LED svítidly. Další budou následovat. Ostravské komunikace, které mají na starosti provoz veřejného osvětlení v krajském městě, plánují postupně vyměnit zhruba šest tisíc sodíkových svítidel. S náhradou starého osvětlení novým se navíc počítá všude tam, kde jsou plánovány investiční akce města nebo městských obvodů. Důvodem je fakt, že LED svítidla jsou úspornější a mají vesměs vestavěné autonomní utlumení světelného toku v noční době, a to až na 50 procent. „Díky tomu můžeme mít ve městě osvětlení s menší spotřebou energie, což je zejména v této chvíli velmi důležité,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Miroslav Svozil, pod kterého spadají Ostravské komunikace a tedy i veřejné osvětlení.
Spotřeba na jedno světelné místo po umístění LED svítidla zatím klesla o třetinu. Kromě toho se daří zapojovat „chytré“ rozvaděče, což jednak snižuje paušální platby za odběr elektřiny, jednak zlepšuje režim spínání veřejného osvětlení. „Optimalizace rozvaděčů je hotová zhruba z jedné poloviny,“ upřesnil ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.
Svítidla mají podle něj stále lepší technické parametry. Standardem se stává snížená intenzita osvětlení na komunikacích v čase s nízkou hustotou dopravy, což je mezi 23:00 a 5:00 hod. Vhodné nastavení barvy zdroje světla pak přispívá na jedné straně ke zvýšení bezpečnosti na přechodech pro chodce, křižovatkách a dopravně nebezpečných místech, na druhé straně umožňuje brát ohled na citlivost lidí a živočichů na světlo.
V Ostravě je v tuto chvíli v provozu bezmála 41 tisíc světelných míst. To je o zhruba 7,5 tisíce více než v roce 2001. Spotřeba elektřiny za stejné období klesla z 20 tisíc na necelých 17 tisíc MWH za rok. V letošním roce musí Ostravské komunikace jako městská společnost počítat se zvýšenými náklady na provoz veřejného osvětlení kvůli krachu původního a výběru nového dodavatele elektřiny pro město. Rozdíl oproti původně předpokládané částce je v tuto chvíli odhadován na 81 milionů korun. Tento rozdíl není možné v takové míře eliminovat zmíněnou výměnou osvětlení, tou ale dojde k částečné úspoře.
POZN.: V případech, kdy dojde k rozsvícení veřejného osvětlení v denní době, se jedná o zajištění údržby a následné kontroly nebo o provádění revizní činnosti.
26.09.2024
/ 26.09.2024 /
OSTRAVA 26. 9. 2024 – Ostravské komunikace, které se starají o městské silnice v Ostravě, musí po povodních opravit mosty a lávky a vyměnit řadu systémů, které denně provází běžný život Ostravanů – od veřejného osvětlení po semafory. Firmu čeká i dočištění ulic.
28.08.2024
/ 28.08.2024 /
Jak jsme již v tomto roce opakovaně informovali, byl v Ostravě během letních prázdnin v pěti objektech nainstalován dokonalejší jednotný parkovací systém. V souladu s vývojem technologií je nový parkovací systém bezlístkový (s výjimkou parkovacího domu u městské nemocnice) a bezhotovostní. Výhradně elektronický provoz je nejen technicky dokonalejší, ale i ekologičtější i levnější (není zapotřebí tisku lístků a nákladů na něj, ročně tak lze ušetřit tuny papíru). Testovací provoz nového systému bude čtyřtýdenní, aby byly odladěny případné nedokonalosti. Změna v provozu nastane v prvním zářijovém týdnu. Řidiči pozor, předchozí praxe tedy již nezůstane zachována, doba tlačítek byla překonána. Při vjezdu do daného objektu již nebude možné použít tlačítka, nýbrž je zapotřebí vhodného média (bankovní karty, QR kódu, čipu či karty RFID).