06.08.2021
OSTRAVA, 6. 8. 2021 – Ostravské komunikace, které mají na starosti správu zhruba 114 dopravních uzlů se semafory v Ostravě, zažívají v letošní hlavní stavební sezóně perné chvilky. Světelná signalizační zařízení, jak se správně semaforům říká, totiž mohou významně pomoci řidičům během bezpočtu uzavírek a omezení, které je letos na silnicích v krajském městě čekají. Firma proto upravila a sleduje 12 kritických míst, kterých se dotýkají rekonstrukce. Další tři ji čekají od září. „Městská společnost Ostravské komunikace se snaží pomoci i tam, kde stavebníci na řízení dopravy nestačí nebo zapomněli změny dopředu řešit. A to i na komunikacích, kde investorem není město Ostrava,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Vladimír Cigánek.
Během léta už správce semaforů vypomohl s nejsložitějšími místy při opravách mostů přes Odru a přes Porubku. „Zasahovali jsme na velmi frekventovaných ulicích, jako je Muglinovská, Mariánskohorská nebo 17. listopadu, kde jsme museli ex post zajistit úpravy nebo vypnutí signalizace,“ doplnil ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.
Lidé si běžně neuvědomují, že řízení křižovatek je poměrně složitý systém s výkonnými mikroprocesory, řadou elektronických prvků a obvodů, které zahrnují ovládání, diagnostiku, napájení a detektory. Vybavení křižovatek signalizací a nastavení musí splňovat nejrůznější podmínky podle složitosti křižovatky tak, aby se vyhovělo požadavkům například na počet signálních programů, na připojení do koordinace či na monitorovací pracoviště GSM.
Se změnami světelné signalizace má počítat už projektant rekonstrukcí na silnicích. Stavebník by pak měl do rozpočtu zahrnout i náklady na úpravy řízení dopravy. „Ne vždy to takto probíhá. Nebo dojde k úpravám projektu, ale zapomene se na úpravu systému světelných signalizací,“ upozorňuje Miroslav Laštůvka z oddělení dopravního inženýrství Ostravských komunikací.
Semafory jsou vybaveny pamětí, řeší hustotu provozu i preferenci MHD nebo průjezdu pro hasiče, záchrannou službu či policii. Takto dynamicky podle Laštůvky fungují už prakticky všechny semafory v Ostravě. „Jejich úpravu nelze provést ze dne na den, příprava a realizace vyžaduje určitý čas a úsilí. Toto je opravdu potřeba řešit před začátkem stavby a s dostatečným časovým předstihem,“ říká Laštůvka.
Do prosince budou Ostravské komunikace patrně znovu řešit světelnou signalizaci na křížení ulic 17. listopadu a Vřesinská. Její úpravu požaduje odbor dopravy magistrátu od 1. září, kdy se obnoví tramvajový provoz v úseku smyčka Vřesinská - Vozovna Poruba. Změnit se musí také řízení dopravy v souvislosti s opravou tramvajové zastávky Důl Odra. Zásahy do režimu semaforů bude znamenat i rekonstrukce kolejí pro tramvaje v Hlučínské a v oblasti Sadu Boženy Němcové.
28.08.2024
/ 28.08.2024 /
Jak jsme již v tomto roce opakovaně informovali, byl v Ostravě během letních prázdnin v pěti objektech nainstalován dokonalejší jednotný parkovací systém. V souladu s vývojem technologií je nový parkovací systém bezlístkový (s výjimkou parkovacího domu u městské nemocnice) a bezhotovostní. Výhradně elektronický provoz je nejen technicky dokonalejší, ale i ekologičtější i levnější (není zapotřebí tisku lístků a nákladů na něj, ročně tak lze ušetřit tuny papíru). Testovací provoz nového systému bude čtyřtýdenní, aby byly odladěny případné nedokonalosti. Změna v provozu nastane v prvním zářijovém týdnu. Řidiči pozor, předchozí praxe tedy již nezůstane zachována, doba tlačítek byla překonána. Při vjezdu do daného objektu již nebude možné použít tlačítka, nýbrž je zapotřebí vhodného média (bankovní karty, QR kódu, čipu či karty RFID).
16.08.2024
/ 16.08.2024 /
OSTRAVA, 16. 8. 2024 – Dobře známou okružní křižovatku na Hlavní třídě v Ostravě – Porubě čeká od pondělí 19. srpna do 1. září oprava. Ostravské komunikace musí ve dvou etapách opravit poškozený asfaltový povrch. To znamená, že tzv. rondelem na Hlavní třídě řidiči osobních vozidel neprojedou vůbec a MHD bude projíždět jinak, než jsou lidé zvyklí.