Aktiv BESIP, pracovní skupina při odboru dopravy Magistrátu města Ostravy, za kterou tč. zodpovídá společnost Ostravské komunikace, a.s. , a Dopravní inspektorát Městského ředitelství policie Ostrava připravilo na polovinu roku 2012 preventivní akci „Tramvaj vs. chodec“.
Preventivní akce reaguje na neklesající počty dopravních nehod mezi tramvajemi a chodci (zejména vyššího věku) na území Ostravy. Kampaň je připravena formou letáků, které vznikly také za přispění Záchranného týmu Českého červeného kříže Ostrava a společností Ostravské komunikace, a.s. a Dopravní podnik Ostrava, a.s.
Ve spolupráci se společností Dopravní podnik Ostrava, a.s. bude ve dvou vlnách v červnu a červenci a poté v září a říjnu v tramvajích umístěno cca 400 kusů tři druhů letáků formátu A4 upozorňující na jednoduché a jasné pravidlo „Tramvaj má vždy přednost na přechodu pro chodce.“.
Samotné letáky budou dále umístěny v prostorách úřadů městských obvodů a zvláště jimi zřízenými domovy pro seniory. V elektronické podobě budou letáky rozeslány i do školských zařízení. Protože se Ostrava stává multikulturním místem, je hlavní poselství letáků uvedeno i v anglickém a polském jazyce.
Kampaň „Tramvaj vs. chodec“ doplňuje Dopravní podnik Ostrava a.s. sérií vlastních upozorňujících samolepek, které v předstihu instaloval na vnitřní stranu dveří svých dopravních prostředků. Samolepky různými texty cestujícím také připomínají „jasné pravidlo“ o přednosti tramvají.
V roce 2009 dopravní policie řešila 3 006 dopravních nehod (DN) na území okresu Ostrava město, za rok 2010 to bylo 2 665 DN a za rok 2011 2 576 DN. Počet dopravních nehod mezi tramvají a chodcem za poslední roky byl 18 (2009), 9 (2010) a 10 za rok 2011. Při těchto nehodách zemřel 1 člověk v roce 2009, 2 lidé v roce 2010 a v roce 2011 už to byli 3 lidé. Ani v jednom případě nedošlo k usmrcení osoby mladší 20 let.
Odborná veřejnost se domnívá, že především u starších lidí stálé doznívá špatná interpretace změny pravidla přednosti chodců na přechodech pro chodce z roku 2001. Jediné správné pravidlo je: „Tramvaj má vždy přednost na přechodu pro chodce.“ Dále také platí, že v případě přecházení tramvajové tratě, pokud do 50 metrů není přechod pro chodce, nadchod nebo podchod, musí dát chodec přednost tramvaji. Samozřejmostí je dodržování výstražných tabulí s nápisy „Vstup na tramvajové těleso zakázán“. Zákonem je také zakázáno překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce potažmo tramvajové trati.
Při pohybu v silničním provoze by lidé měli poněkud nechat stranou své starosti a více se soustředit na aktuální dění okolo sebe. Starší lidé by měli také přihlédnout ke svému aktuálnímu zdravotnímu stavu (snížená mobilita, zúžené periferní vidění, snížená schopnost sluchu) a raději se vícekrát před vstupem do vozovky rozhlédnout a rozmyslet si, nehrozí-li nějaké rychle se blížící nebezpečí. Smrt z důvodu nedodržení pravidla „Tramvaj má vždy přednost na přechodu pro chodce.“ je opravdu zbytečná.
Příloha: TRAM x chodci TISK PDF (Velikost 1Mb)
Ostravské komunikace, a.s.
Novoveská 1266/25
Ostrava, Mariánské Hory, 709 00
IČ: 25396544
DIČ: CZ25396544
Silniční dispečink
a poruchy VO: 596 622 922
Dispečink parkování: 595 621 700
Recepce: 595 621 444
25.04.2025
/ 25.04.2025 /
OSTRAVA, 25. 4. 2025 - V plném proudu je čistění ulic a silnic v Ostravě. Všude tam, kde se o čištění starají Ostravské komunikace, probíhá nejen úklid po zimě, ale i další očista. „Do této chvíle jsme posbírali přes 700 tun takzvaných smetků, tedy všeho, co po zimním posypu a dopravě zůstává na cestách,“ uvedl ředitel Ostravských komunikací Michal Hrubý s tím, že úklid zdaleka nekončí a zahrnuje i tzv. nadlimitní čištění směřující proti prašnosti v krajském městě.
03.02.2025
/ 03.02.2025 /
Výstavba obou parkovacích domů probíhala s citlivou návazností na předcházející rekonstrukci Domu kultury Poklad. Ten je totiž nemovitou kulturní památkou a zároveň jedinečnou ukázkou architektury 50. let 20. století, včetně dochovaných původních prvků. Od počátku tak bylo zřejmé, že parkovací objekty musí tuto skutečnost odrážet a jejich vzhled nesmí působit rušivým dojmem.